Animasjonsfilm engasjerer ditt publikum og skaper interesse. En animasjonsfilm kan illustrere både fortid og fremtid, eller en fantasiverden som ikke eksisterer.

Animasjonsfilm kan både informere, overbevise og knytte mennesker sammen. Animasjonsfilm simplifiserer kompleksitet og formidler budskap på en forståelig måte som andre medier ikke har mulighet til.

Animasjonsfilm hjelper oss å fortelle historier, tydeliggjør budskap, kommunisere følelser og gi liv til ideer. Informasjon formidlet via animasjonsfilm oppfattes raskere, huskes lengre, og er absolutt det beste mediet når produktet ikke finnes, eller når motivet er vanskelig å komme til.

Broomstick er i kontinuerlig utvikling og tar stadig i bruk nye verktøy samt tilegner oss nye teknikker som gjør det mulig å skape bedre animasjonsfilmer på kortere tid. Vi er ikke geografisk låst. Spesielt ikke når det kommer til animasjon. Med kunder på de fleste kontinenter er vår nordligste kunde lokalisert i Bodø, mens den sydligste har base i Melbourne, Australia.

Broomstick er et animasjonsstudio grunnlagt av kunstnere og filmskapere som mener at hvert kreativt prosjekt starter med en god idé. Vi bringer vår kjærlighet til håndverket, historiefortelling og alt vi gjør. Vi er kjent for vår friske stil og formidlingsevne med sterk vekt på historie og design som kommunikasjon. Vi blir ofte trukket til kompliserte og tekniske oppdrag og tar gledelig imot utfordringen med å fremstille dem på en interessant og kreativ måte. Hvert prosjekt som kommer gjennom døren vår har forskjellige krav. Det kan være både abstrakt eller konkrete ideer, og teamet vårt står klart til å kna det fra konsept til applaus. Fra storyboard og design til ferdig animasjonsfilm er målet å formidle dine visjoner gjennom hver eneste pixel.

Hva er en animasjonsfilm?

“Å animere” kommer fra det latinske verbet “ANIMARE” som betyr å gjøre levende eller å fylle med pust. Med enklere ord; animasjon betyr å gi liv til fantasien vår. Animasjon er en rask visning av bildesekvenser for å skape en illusjon av bevegelse. Tidligere ble disse bildene tegnet for hånd eller ved å ta foto av fysiske modeller som flyttes for hånd, noe som fremdeles skjer, men har blitt en nisje innenfor animasjon. Den vanligste metoden for å skape animasjon nå til dags er via forskjellige dataprogrammer.

De fleste av oss har et eller annet forhold til animasjon. Om ikke, så har du nok i det minste sett en. De kommer i mange varianter. Forskjellige typer til forskjellige formål. Noen er lange, og noen er korte. Noen er morsomme og noen triste. Forskjellige studioer spesialiserer seg på forskjellige typer. En av de mest populære(i hvert fall de siste årene) er 3D animasjon, som også er typen vi i Broomstick spesialiserer oss på. Det er også med denne typen animasjon man kommer nærmest fotorealisme, og har generelt minst begrensninger med. Denne formen for animasjon gir også mest troverdighet til et produkt som kanskje ikke er produsert enda, nettopp fordi man kan fremstille produkters funksjon med høy detaljgrad og realisme. I kombinasjon med ekte film sliter man ofte med å se hva som er animasjon. Denne kombinasjonen kalles VFX, som du kan lese mer om under den tjenesten.

Animasjon er bilder satt i sekvens. Som regel generert med forskjellige programvarer. Desto flere man behersker desto mer frihet har man til å skape de beste bildene ettersom forskjellige verktøy har sine styrker og svakheter. Teknologien og den visuelle kvaliteten blir bare bedre og bedre, og aldri før har man kunnet skape gode animasjonsfilmer så effektivt som man kan nå. Animasjon lar deg være svært kreativ ettersom du kan presentere nesten hva som helst i en animasjonsfilm. Du trenger ikke holde deg til det som er realistisk eller mulig med tradisjonelle reklamefilmer. Å blande det fantasifulle med historien din er også en god måte å holde seeroppmerksomheten lenger. Om prosjektet drar nytte av det, mikser vi også inn andre former for animasjon i filmen, som for eksempel motion graphics og infografikk. Motion graphics og infografikk er som regel en stilisert måte å tydeliggjøre hva som er viktig i filmen, med geometri, tekst og effekter. Eksempelvis fremheve teknisk informasjon på en kul måte. Man ser også oftere at disse formene for animasjon blir brukt sammen med ekte film av de samme grunnene. For denne type animasjon er det viktig å ha en teft for grafisk design ettersom den bygger på typografi og motion design. Forskjellen mellom motion graphics og infografikk kan være vanskelig å forstå, men en enkel regel er at man som regel omtaler motion graphics når det er snakk om 3D elementer, mens infografikk blir mer brukt i tilfeller det er snakk om 2D elementer.

Vi elsker animasjon, og vi leter hele tiden etter måter å forbedre vår kreative kvalitet og våre arbeidsløyper for at kundene skal få mest mulig verdi ut av deres budsjetter. Broomstick er alltid klar for nye utfordringer som tvinger oss til å skape animasjonsfilmer på nye måter, og målet vårt er å alltid levere et blendende arbeid som opprettholder en smart og distinkt stemme mens vi jobber harmonisk med prosjektets behov. Vi tilnærmer oss prosjektene fra målgruppens perspektiv slik at filmene blir så effektive som overhodet mulig. Hvis du kan forestille deg det, kan vi lage det. Noen ting tar bare litt lengre tid.

Hvorfor er animasjonsfilm viktig?

Animasjon er viktig fordi det gjør at vi kan fortelle historier, kommunisere følelser og ideer på en unik måte, som er lett oppfatte for alle mennesker i alle aldre. Animasjonsfilmer har bidratt til å koble mennesker sammen over hele verden på en måte som andre medier ikke har mulighet til. De simplifiserer kompleksitet og med sitt internasjonale visuelle språk trenger man mange ganger ikke fortelle noe med verken grafikk eller voice-over, men rett og slett kun med det visuelle, musikk og eventuelle lydeffekter. En animasjonsfilm kan være morsom, trist, alvorlig, stolt eller ha et lekent uttrykk for å gjøre betrakteren mer komfortabel. Mennesker har en tendens til å bli forent av en felles enighet, og ofte er det enklere å lage en hjertevarmende historie som får deg til å tenke med animasjon. Det trenger ikke alltid å være fotorealistiske bilder heller. Noen ganger kan det være vel så effektivt å bruke stiliserte abstrakte former og klare farger når man skal forenkle seriøse og kompliserte budskap.

Det er lettere å holde fokus på produktet eller budskapet med animasjon. En animert annonse som inkluderer lyd er i stand til å oppsummere hele reklamekampanjen din i en kort film, og gir publikum en forståelse av produktet før betrakteren går videre, eller forhåpentligvis tar kontakt. Animasjon lar deg lage karakterer som ikke trenger å være realistiske og fremstille virtuelle verdener langt borte fra hverdagen vår, slik at du kan fange en seers fantasi mens du forteller historien din. En av rollene som animasjon i reklame har, er å forbedre kommunikasjonen med potensielle kunder. Ikke alle vil lese sider på sider med tekst for å forstå produktet ditt, men de fleste vil se en interessant animasjonsvideo. Til og med forholdsvis enkle budskap kan ha en fordel av å bli kommunisert med animasjon. Hadde du eksempelvis valgt å nok en gang lese bruksanvisningen på ditt neste IKEA møbel om de hadde en animasjon som heller viste deg prosessen? Animasjon lar deg forklare alt enkelt og effektivt, forbedre kundenes forståelse og ofte stole på ditt produkt eller merkevare. Å bruke animasjon som en del av markedsføringsstrategien din kan forbedre det moderne utseendet og gjøre merkevaren ditt mer edgy og interessant. Animert markedsføring kan være mer kostnadseffektive. Det er mindre utgifter til arbeidskraft, logistikk, og det er generelt en besparelse i produksjonskostnadene samt mindre tidsforsinkelser. Du kan selge produktene dine med animasjon, før du faktisk har et fysisk produkt tilgjengelig. Animasjon lar deg demonstrere et produkt uten å ha det i hånden. Den gir deg mulighet til å vise funksjon, teste etterspørselen og få tilbakemeldinger på produktet før du produserer en prototype. Animasjon gir også mulighet for spesialeffekter, belysning og farger som ellers ville vært vanskelig å oppnå naturlig, som igjen gjør filmen mer attraktiv for et publikum.

Velproduserte animerte annonser forbedrer nettstedsbesøk, Google søkemotoroptimalisering samt salgskonvertering. Med animasjonsfilm holder du nettbesøkene lengre på siden din, som igjen resulterer i at du kommer høyere opp på Google søk. Animert annonsering er kostnadseffektiv og gir resultater.

Animasjon er super effektivt for å engasjere publikum så vel som mange andre fordeler. Man har fullstendig kontroll over alle aspekter både før, under og etter produksjon av en animasjonsfilm. Det er større rom for feil og om noe må gjøres på nytt så er man ikke avhengig av noen andre for å fikse feilen. Noe som tilsier at det også har en tendens til å bli mindre forsinkelser med animasjonsfilmer kontra tradisjonelle reklamefilmer. Man kan besøke materialet etter en eventuell markedsføringskampanje hvor du kanskje bygger videre på den visuelle identiteten du har skapt, og eventuelt endre eller legger til design og funksjon på ditt produkt.

Med korte animasjonsfilmer kan man tydelig formidle mye informasjon på en kreativ måte som gjør det lett å huske. Presist og effektivt formidles fordeler ved produkter og tjenester, noe som gir animasjon en spesiell overbevisningskraft. Fargerike bilder med kule effekter og smarte overganger gjør det mer interessant for publikum å se filmen. Animasjon kan fange essensen av merkevaren din og uttrykke nøyaktig hva du vil at publikum skal forstå om produktet eller tjenesten din.

Animasjon er bevist å være effektiv i de fleste nisjer, da det kan gi et lavere kostnadsbilde fremfor tradisjonell reklame, og ikke minst er veldig skalerbart. På samme måte som med visualisering så står man helt fritt til å utvikle akkurat det visuelle uttrykket man er ute etter. Enten du ønsker å isolere produktet i et forenklet miljø, hvor de ofte ser visuelt best ut, eller øke troverdigheten ved å eller plassere det i sitt realistiske miljø hvor publikum kan få en sans for skala og i større grad få et inntrykk av hvordan ditt produkt er bedre enn hva konkurrentene tilbyr, så ønsker vi å hjelpe deg med å få ideene frem i lyset.

Hvem trenger animasjonsfilm?

Siden du leser dette, så vil vi tro at du er en av dem.
Flere og flere virksomheter henvender seg til animasjon for å annonsere sine produkter, tjenester og konsepter av mange forskjellige grunner. Animasjon blir stadig viktigere i underholdning og kreative næringer. Det er et selvsagt virkemiddel innen film, TV, spill og reklame. Samtidig øker bruken av animasjonsfilm innen andre næringer, som for eksempel, helse, samferdsel, militære teknologier, oljeindustrien og undervisning. Arkitektur og ingeniørkunst oversettes spesielt godt med animasjon, noe som gjør det mulig for mannen i gata å forstå tekniske tegninger. Dette er i mange situasjoner helt nødvendig for at du i det hele tatt skal komme deg videre i prosessen av å realisere dine konsepter. Ved å kombinere designferdigheter og kreative prosesser med teknologi kan man skape oppslukende animasjonsfilmer rettet mot ditt publikum, og det funker vel så godt på sosiale medier som i en presentasjon for investorer.

Animasjon er et salgsverktøy som jobber for deg, selv når du ikke er på jobb.
Verdien av en gjennomarbeidet animasjonsfilm med riktig fokus og formidlingsevne, presentert i de riktige kanalene er for mange enda undervurdert. Men vi vet at det funker. For de som gjør dette riktig kommer alltid tilbake for mer.

Skill deg ut i mengden, engasjer dine kunder, forbedre SEO, imponer kunder i salgsmøter og tiltrekk deg oppmerksomhet på messer og andre eventer. Spar tid og penger ved å hjelpe ditt publikum å forstå ditt produkt, og utvid rekkevidden av kundegruppen din med animasjonsfilm.

Animert infografikk lar bedrifter skape måter å trene ansatte på eller produsere rapporter og informasjon til interessenter på en engasjerende og informativ måte. Komplekst innhold kan vises på en lettfattet måte som huskes lengre. Disse kan også brukes i e-post til klienter for å dele informasjon på en kul og morsom måte, eller brukes som hovedattraksjon på din landingsside.

Undersøkelser viser en sterk økning i bruken av animasjon i reklame, noe som betyr at flere og flere bedrifter oppdager at animasjon jobber bra for å selge, forklare og trene. Uansett nøyaktig bruk, er animasjon et av de kraftigste kreative verktøyene vi har, og vi bør fortsette å bruke det som en form for å knytte mennesker sammen, øke engasjement og salg. Hvis du ikke lager animasjonsfilmer for virksomheten din, går du mest sannsynlig glipp av et potensiale som vil ta virksomheten din til neste nivå. Det har vi opparbeidet oss mange erfaringer og eksempler på.

Er du en merkevare, en oppstartsbedrift eller annen organisasjon som er klar til å trå på gassen med markedsføring? Nå ut til våre talentfulle artister og oppdag en verden av film og animasjon!