Med vår sterke bakgrunn innen design og visualisering har vi som hovedoppgave å oversette konseptuelle tegninger til fengslende og engasjerende bilder.
Visualisering handler om å skape bilder og animasjon for å kommunisere et budskap. Om du har en ide du ønsker å visualisere, en prototype å selge, et konsept å realisere eller en patent å søke om, gir vi liv til dine prosjekter.
Visualisering er en effektiv måte å kommunisere både abstrakte og konkrete ideer i alle faser. Vi tilnærmer oss prosjekter fra målgruppens perspektiv, og søker potensialet som bor i produktet.
Kundene våre varierer fra store etablerte konserner til den enslige gründeren som skal selge inn sitt første konsept. Vi jobber med både kreativ og teknisk visualisering, ofte en kombinasjon. Samtidig som vi passer på å lage bilder man ikke glemmer, har vi også alltid fokus på meningen med bildet. Skal det vise en funksjon, fremkalle en følelse eller overbevise publikum om noe.
I tillegg til visualisering i øverste klasse tilbyr vi også designtjenester for gründerne i de tidligste fasene. Via våre samarbeidspartnere innen web og grafisk design får produktene våre den innpakningen de fortjener. På denne måten gjør vi det enklere for deg å realisere dine ideer, samtidig som du fremstår enda proffere ovenfor dine kunder og konkurrenter.
Hva er Visualisering?
Visualisering er en teknologi for raskt og realistisk skildre produkter og arkitektur visuelt. Når et produkt, et program eller et konsept fremdeles er i sine tidlige stadier, brukes visualisering til å skape overbevisende bilder for å fortelle historien til produktet.
Mer spesifikt innebærer denne prosessen programvare for visning og manipulering av 3D-modeller eller tekniske tegninger. Det dette oppnår er å la sluttbrukeren få en visuell fremstilling av produktet før det er utviklet en prototype.
Visualisering er et kraftig markedsføringsverktøy som blir stadig mer vanlig. De siste årene har kvaliteten blitt så høy at noen bransjer har nesten fullstendig erstattet tradisjonell produktfotografering med visualisering. I likhet med fotografer må man også vite hvordan presentere produktet med best lys, vinkel og miljø. På samme måte som at man ikke nødvendigvis er en god fotograf om man eier et kamera klarer man heller ikke skape flotte illustrasjoner så lenge man har tilgang til et visualiseringsverktøy. I Broomstick har samtlige over 10 år erfaring med visualisering, og vi kunne skrevet mange fine ord om vår kompetanse, men velger å la arbeidet snakke for seg selv.
Mange tenker først på boligvisualisering, men visualisering er mye mer utbredt og brukes på langt mer enn bare arkitektur. Evnen til å visualisere objekter i naturtro miljøer gjør digital modellering til et attraktivt alternativ på et stort utvalg av skalaer, fra oljerigger til smykker og omtrent hva som helst i mellom. For det utrente øyet kan visualisering ofte ikke skilles fra profesjonelle fotografier. Gjengitte illustrasjoner inkluderer materialets spesifikke strukturer, nøye skreddersydd belysning og utrolige detaljnivåer. Disse egenskapene er det som gjør visualisering perfekt for markedsføring. Forbrukere kan samhandle med disse detaljerte bildene for å evaluere produktkvalitet, funksjonalitet og estetisk appell uten behov for å forlate sine hjem og kontorer.
Vi opplever at folk oftest ser for seg at visualisering brukes i de tilfellene hvor produktet ikke eksisterer enda, og det er kanskje sant, men det er også noen felt som etterspør visualisering selv om produktene allerede er operative. De fleste av disse finner vi i industrier som opererer der det er vanskelig å komme til, og produserer maskiner med lukkede systemer. Eksempelvis under havet eller til og med under havbunnen. To store næringer i Norge som er gode eksempler på dette er fisk- og oljeindustrien.
Hvorfor er Visualisering viktig?
Når man vet at bilder prosesseres 60.000 ganger raskere enn tekst og lar publikum huske rundt 65% av informasjonen i et bilde fremfor 10-20% fra en tekst blir det ganske innlysende hvorfor film og stillbilder er så effektive som de er. Vi lever i en visuell verden. De fleste av oss eier nå smarttelefoner, noe som betyr at når som helst kan man se et bilde av bokstavelig talt hva som helst. Når det gjelder netthandel, kan ikke viktigheten av bilder overdrives. I følge Googles undersøkelser sier 59 prosent av kundene at de anser bilder som den viktigste faktoren i beslutningen om å gjøre et nettkjøp – viktigere enn produktbeskrivelser, anmeldelser eller til og med pris.
Enten et selskap designer sine egne produkter, eller outsourcer tjenesten til et designfirma, er det avgjørende å skape en gjensidig forståelse av designet blant alle involverte parter. Spesielt i løpet av konseptets tidlige faser, hvor man kan spare betydelig tid og utgifter ved å unngå misforståelser rundt produktets design, funksjonalitet eller formål. Man bruker i stadig større grad visualiseringsverktøy for å lage fotorealistiske bilder og animasjoner av produkter under både utvikling for å identifisere problemer og ved salg av produkter for å tiltrekke seg kjøpere. Ettersom andelen av netthandel stadig øker blir det desto viktigere å presentere sine produkter med flotte filmer og stillbilder. Ikke bare utdanner du dine kunder med produktvisualisering, men forbedrer også opplevelsen av produktet og øker sannsynligheten for et salg. For veldig mange vil derfor visualisering være helt nødvendig for å lykkes i den digitale verdenen vi nå lever i.
En av de mest essensielle komponenten for suksess er altså overbevisende filmer og stillbilder. Bildet må være realistisk og iøynefallende for å demonstrere produktets unike karakter. Og selvfølgelig må det visuelle fremheve de viktigste fordelene med produktet. Visualisering oppfyller alle disse kriteriene ettersom programvaren gir full kontroll over 3D scenen og man har muligheten til gjøre alle detaljer perfekte for å gjøre dypeste innvirkning på publikum.
De som ikke bare ønsker å imponere, men fascinere publikum, bør vurdere animasjon. De første illustrasjonene fanger publikums oppmerksomhet, og animasjon holder på den. Dermed er animasjon med på å formidle fordelene ved designet enda mer overbevisende.
Hvem trenger Visualisering?
Visualisering engasjerer et bredt spekter av målgrupper – fra investorer og politikere til ingeniørteam, sluttbrukere og forbrukere. For bedrifter som selger produkter er som regel målgruppen kjøperen, hvor visualisering må kommunisere overbevisende bilder av produktet som vil tiltrekke seg kjøperne. For gründeren og startups er det ofte Innovasjon Norge som må overbevises i første omgang før jakten på sin første investor begynner.
Produktvisualisering kommuniserer produktet nøyaktig til interessenter. Noen virksomheter kan bare ha en ide om et produkt, men søker bedre innsikt i hvordan produktet vil se ut og fungere, slik at de kan identifisere eventuelle feil i utviklingsprosessen. Med produktvisualisering kan man vurdere produktet før det i det hele tatt er laget en prototype, noe som kan føre til endringer i design og bedre forståelse av produktets funksjonalitet. Bedrifter trenger produktvisualisering for å løfte designene sine fra konsept til virkelighet. Alt fra å presentere konsepter til investorer og kommunisere funksjonaliteten til et produkt kan effektivt gjøres gjennom visualisering. Å forstå det grunnleggende om produktvisualisering og hvordan det kan utnyttes i alle faser av utviklingen, øker sjansen for et vellykket design.
Som tidligere nevnt får vi mye etterspørsel fra fisk og oljeindustrien, men de siste årene har vi sett at den største etterspørselen kommer fra de nye problemløserne. De med fokus på fornybar energi og andre innovative løsninger på samfunnets mange utfordringer. Det er fantastisk å få et innsyn i mange av disse ideene, og ikke minst hjelpe dem med å få de frem i lyset på best mulig måte!
Kontakt oss for å lære mer om hvordan visualisering kan gjøre ditt neste prosjekt til en suksess.