Når man vet at bilder prosesseres 60.000 ganger raskere enn tekst og lar publikum huske rundt 65% av informasjonen i et bilde fremfor 10-20% fra en tekst blir det ganske innlysende hvorfor film og stillbilder er så effektive som de er. Vi lever i en visuell verden. De fleste av oss eier nå smarttelefoner, noe som betyr at når som helst kan man se et bilde av bokstavelig talt hva som helst. Når det gjelder netthandel, kan ikke viktigheten av bilder overdrives. I følge Googles undersøkelser sier 59 prosent av kundene at de anser bilder som den viktigste faktoren i beslutningen om å gjøre et nettkjøp – viktigere enn produktbeskrivelser, anmeldelser eller til og med pris.

Enten et selskap designer sine egne produkter, eller outsourcer tjenesten til et designfirma, er det avgjørende å skape en gjensidig forståelse av designet blant alle involverte parter. Spesielt i løpet av konseptets tidlige faser, hvor man kan spare betydelig tid og utgifter ved å unngå misforståelser rundt produktets design, funksjonalitet eller formål. Man bruker i stadig større grad visualiseringsverktøy for å lage fotorealistiske bilder og animasjoner av produkter under både utvikling for å identifisere problemer og ved salg av produkter for å tiltrekke seg kjøpere. Ettersom andelen av netthandel stadig øker blir det desto viktigere å presentere sine produkter med flotte filmer og stillbilder. Ikke bare utdanner du dine kunder med produktvisualisering, men forbedrer også opplevelsen av produktet og øker sannsynligheten for et salg. For veldig mange vil derfor visualisering være helt nødvendig for å lykkes i den digitale verdenen vi nå lever i.

En av de mest essensielle komponenten for suksess er altså overbevisende filmer og stillbilder. Bildet må være realistisk og iøynefallende for å demonstrere produktets unike karakter. Og selvfølgelig må det visuelle fremheve de viktigste fordelene med produktet. Visualisering oppfyller alle disse kriteriene ettersom programvaren gir full kontroll over 3D scenen og man har muligheten til gjøre alle detaljer perfekte for å gjøre dypeste innvirkning på publikum.

De som ikke bare ønsker å imponere, men fascinere publikum, bør vurdere animasjon. De første illustrasjonene fanger publikums oppmerksomhet, og animasjon holder på den. Dermed er animasjon med på å formidle fordelene ved designet enda mer overbevisende.