Animasjon er viktig fordi det gjør at vi kan fortelle historier, kommunisere følelser og ideer på en unik måte, som er lett oppfatte for alle mennesker i alle aldre. Animasjonsfilmer har bidratt til å koble mennesker sammen over hele verden på en måte som andre medier ikke har mulighet til. De simplifiserer kompleksitet og med sitt internasjonale visuelle språk trenger man mange ganger ikke fortelle noe med verken grafikk eller voice-over, men rett og slett kun med det visuelle, musikk og eventuelle lydeffekter. En animasjonsfilm kan være morsom, trist, alvorlig, stolt eller ha et lekent uttrykk for å gjøre betrakteren mer komfortabel. Mennesker har en tendens til å bli forent av en felles enighet, og ofte er det enklere å lage en hjertevarmende historie som får deg til å tenke med animasjon. Det trenger ikke alltid å være fotorealistiske bilder heller. Noen ganger kan det være vel så effektivt å bruke stiliserte abstrakte former og klare farger når man skal forenkle seriøse og kompliserte budskap.

Det er lettere å holde fokus på produktet eller budskapet med animasjon. En animert annonse som inkluderer lyd er i stand til å oppsummere hele reklamekampanjen din i en kort film, og gir publikum en forståelse av produktet før betrakteren går videre, eller forhåpentligvis tar kontakt. Animasjon lar deg lage karakterer som ikke trenger å være realistiske og fremstille virtuelle verdener langt borte fra hverdagen vår, slik at du kan fange en seers fantasi mens du forteller historien din. En av rollene som animasjon i reklame har, er å forbedre kommunikasjonen med potensielle kunder. Ikke alle vil lese sider på sider med tekst for å forstå produktet ditt, men de fleste vil se en interessant animasjonsvideo. Til og med forholdsvis enkle budskap kan ha en fordel av å bli kommunisert med animasjon. Hadde du eksempelvis valgt å nok en gang lese bruksanvisningen på ditt neste IKEA møbel om de hadde en animasjon som heller viste deg prosessen? Animasjon lar deg forklare alt enkelt og effektivt, forbedre kundenes forståelse og ofte stole på ditt produkt eller merkevare. Å bruke animasjon som en del av markedsføringsstrategien din kan forbedre det moderne utseendet og gjøre merkevaren ditt mer edgy og interessant. Animert markedsføring kan være mer kostnadseffektive. Det er mindre utgifter til arbeidskraft, logistikk, og det er generelt en besparelse i produksjonskostnadene samt mindre tidsforsinkelser. Du kan selge produktene dine med animasjon, før du faktisk har et fysisk produkt tilgjengelig. Animasjon lar deg demonstrere et produkt uten å ha det i hånden. Den gir deg mulighet til å vise funksjon, teste etterspørselen og få tilbakemeldinger på produktet før du produserer en prototype. Animasjon gir også mulighet for spesialeffekter, belysning og farger som ellers ville vært vanskelig å oppnå naturlig, som igjen gjør filmen mer attraktiv for et publikum.

Velproduserte animerte annonser forbedrer nettstedsbesøk, Google søkemotoroptimalisering samt salgskonvertering. Med animasjonsfilm holder du nettbesøkene lengre på siden din, som igjen resulterer i at du kommer høyere opp på Google søk. Animert annonsering er kostnadseffektiv og gir resultater.

Animasjon er super effektivt for å engasjere publikum så vel som mange andre fordeler. Man har fullstendig kontroll over alle aspekter både før, under og etter produksjon av en animasjonsfilm. Det er større rom for feil og om noe må gjøres på nytt så er man ikke avhengig av noen andre for å fikse feilen. Noe som tilsier at det også har en tendens til å bli mindre forsinkelser med animasjonsfilmer kontra tradisjonelle reklamefilmer. Man kan besøke materialet etter en eventuell markedsføringskampanje hvor du kanskje bygger videre på den visuelle identiteten du har skapt, og eventuelt endre eller legger til design og funksjon på ditt produkt.

Med korte animasjonsfilmer kan man tydelig formidle mye informasjon på en kreativ måte som gjør det lett å huske. Presist og effektivt formidles fordeler ved produkter og tjenester, noe som gir animasjon en spesiell overbevisningskraft. Fargerike bilder med kule effekter og smarte overganger gjør det mer interessant for publikum å se filmen. Animasjon kan fange essensen av merkevaren din og uttrykke nøyaktig hva du vil at publikum skal forstå om produktet eller tjenesten din.

Animasjon er bevist å være effektiv i de fleste nisjer, da det kan gi et lavere kostnadsbilde fremfor tradisjonell reklame, og ikke minst er veldig skalerbart. På samme måte som med visualisering så står man helt fritt til å utvikle akkurat det visuelle uttrykket man er ute etter. Enten du ønsker å isolere produktet i et forenklet miljø, hvor de ofte ser visuelt best ut, eller øke troverdigheten ved å eller plassere det i sitt realistiske miljø hvor publikum kan få en sans for skala og i større grad få et inntrykk av hvordan ditt produkt er bedre enn hva konkurrentene tilbyr, så ønsker vi å hjelpe deg med å få ideene frem i lyset.